پیش دیابت ممکن است آنطور که فکر می شد خوش خیم نباشد

5مه 2021 - بر اساس تحقیق ارائه شده در هفتادمین جلسه ی علمی سالانه کالج قلب آمریکا، افراد مبتلا به پیش دیابت به طور قابل توجهی بیشتر در معرض حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر رویدادهای مهم قلبی عروقی قرار می گیرند. محققان گفتند که این یافته ها باید به عنوان زنگ خطری برای پزشکان و بیماران عمل کند تا در وهله اول تلاش خود را بر پیشگیری از پیش دیابت متمرکز کنند.

دکتر آدریان میشل، رزیدنت داخلی در بیمارستان  Beaumont-Royal Oak، و نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: به طور کلی، ما تصور می کنیم که درمان پیش دیابت را با تغییر سبک زندگی شروع کنیم و درمان دارویی را در وهله ی اول برای آن ضروری نمی دانیم. اما بر اساس این تحقیق که یکی از بزرگترین تحقیقات تا به امروز است، ما متوجه شدیم که خود پیش دیابت می تواند به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد، حتی اگر فرد هرگز به دیابت مبتلا نشود، به جای جلوگیری از دیابت، باید تمرکز خود را تغییر داده و از ابتلا به پیش دیابت پیشگیری کنیم.

پیش دیابت وضعیتی است که در آن مقدار متوسط ​​قند در خون از حد طبیعی بالاتر می رود اما آنقدر زیاد نیست که بتوان آن را به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داد. در حالی که دیابت نوع 2 به عنوان یک عامل اصلی خطر در حمله قلبی، سکته مغزی و انسداد عروق قلب شناخته شده است، اما نقش پیش دیابت کمتر در این زمینه مشخص شده بود. با این حال پیش دیابت نسبتاً شایع است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده تخمین می زنند که 34 میلیون آمریکایی - یعنی چیزی بیش از 1 نفر از  هر 10 نفر - به دیابت مبتلا هستند و 88 میلیون نفر دیگر - تقریباً یک نفر از هر 3 نفر- به پیش دیابت مبتلا هستند.

این مطالعه نشان داد که در مدت 5 سال پیگیری، حوادث قلبی عروقی جدی در 18٪ از افراد مبتلا به پیش دیابت در مقایسه با 11٪ از افراد با سطح قند خون طبیعی، رخ داده است. رابطه ی بین سطح قند خون بالاتر و حوادث قلبی عروقی حتی پس از در نظر گرفتن عواملی که می توانند در آن نقش داشته باشند، مانند سن، جنس، شاخص توده بدنی، فشار خون، کلسترول، آپنه خواب، سیگار کشیدن و بیماری شریان محیطی، قابل توجه باقی ماند.

دکتر میشل گفت: بر اساس داده های ما، ابتلا به پیش دیابت احتمال وقوع یک عارضه قلبی عروقی مهم را تقریباً دو برابر می کند، که مسئول یک مرگ از هر 4 مورد مرگ در ایالات متحده است. بهمین دلیل ما به عنوان پزشکان این جامعه، باید وقت بیشتری را برای آموزش بیماران خود در مورد خطر افزایش سطح قند خون و تاثیر آن بر سلامت قلب آنها صرف کنیم و درمان دارویی را خیلی زودتر یا تهاجمی تر آغاز کنیم، و توصیه ها و مشاوره های لازم را در مورد اصلاح فاکتورهای خطر، از جمله مشاوره در مورد ورزش و اتخاذ یک رژیم غذایی سالم را برای این افراد، در اولویت قرار داده و بر آنها تاکید کنیم.

نگرانی ویژه در مورد این یافته ها این است که حتی زمانی که بیماران در گروه پیش دیابت توانستند سطح قند خون خود را به حد طبیعی برگردانند، خطر ابتلا به یک رویداد قلبی عروقی هنوز هم در آنها بسیار بالا بود، بطوری که این حوادث در بیش از 10.5٪ از این بیماران در مقایسه با 6٪ از افراد بدون دیابت یا پیش دیابت رخ داد.

دکتر میشل گفت: حتی اگر سطح قند خون به حد طبیعی برگردد، در واقع خطر بالاتر بروز یک واقعه ی قلبی که آنها را تهدید می کند، تغییر نمی کند، بنابراین جلوگیری از ابتلا به پیش دیابت از همان ابتدا ممکن است بهترین روش باشد.

این مطالعه ی تک مرکزی، یک مطالعه گذشته نگر شامل 25،829 بیمار تحت درمان در سیستم بهداشتیBeaumont  در میشیگان بین سالهای 2006 و 2020 ، بود. سپس بیماران بر اساس حداقل دو سطح هموگلوبین A1C، با فاصله 5 سال به دو گروه پیش دیابت یا گروه کنترل تقسیم شدند. گروه کنترل شامل بیمارانی بود که هموگلوبینA1C طبیعی خود را در طول مطالعه حفظ کردند. در مجموع 12،691 بیمار و 13138 بیمار به ترتیب در گروه پیش دیابت و کنترل قرار گرفتند. سن شرکت کنندگان از 18 تا 104 سال بود. همه بیماران در طول دوره 14 ساله ی مطالعه تحت نظارت قرار گرفتند و محققان از طبقه بندی بین المللی کدهای بیماری یا کدهای تشخیصی استفاده کردند تا تعیین کنند که آیا یک رویداد مهم قلبی عروقی برای این افراد رخ داده است یا خیر.

پیش دیابت با حوادث قلبی عروقی در بین مردان، سیاه پوستان و افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی یا عوامل خطر شخصی برای بیماری قلبی داشتند، قویترین ارتباط را داشت. افرادی که دارای اضافه وزن بودند بیشترین میزان حوادث قلبی عروقی را در بین تمام بیماران داشتند، حتی بیشتر از افراد چاق، این چیزی است که دکتر میشل می گوید باید بیشتر بررسی شود.

تصور می شود که پیش دیابت در سلامت قلب نقش دارد، زیرا افزایش سطح گلوکز در خون می تواند به عروق آسیب برساند و باعث التهاب شود. دکتر میشل گفت: این باعث آسیب به رگهای بدن می شود و می تواند منجر به باریک شدن رگ ها و در نهایت آسیب قلبی عروقی شود.

یافته های این مطالعه یادآوری مهمی برای بزرگسالان است تا از غلظت قند خون خود مطلع شوند، به خصوص که پیش دیابت معمولاً هیچ علامتی ندارد. همانند دیابت، پیش دیابت بر اساس نتایج آزمایشات قند خون، از جمله هموگلوبینA1C ، که متوسط ​​قند خون فرد را در طی دو تا سه ماه گذشته نشان می دهد، تشخیص داده می شود. آزمایشات دیگر شامل یک آزمایش گلوکز پلاسمای ناشتا است، که قند خون شما را بعد از نخوردن یا نیاشامیدن حداقل به مدت هشت ساعت، اندازه گیری می کند و یا یک تست تحمل گلوکز خوراکی، که بررسی می کند بدن تا چه حد قادر است که پس از نوشیدن یک نوشیدنی شیرین قندی که توسط پزشک معالج تجویز می شود، قند را از خون حذف کند. زمانی به پیش دیابت بر اساس معیارهای انجمن دیابت آمریکا مشکوک می شویم که مقدار هموگلوبین A1Cبین 5.7 تا 6.4 درصد باشد، قند خون ناشتا بین 100-125 میلی گرم در دسی لیتر و یا آزمایش تحمل گلوکز خوراکی میزان قند خون را بین 140-199 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهد.

برای تأیید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-prediabetes-benign-thought.html